Projekt ma na celu stworzenie miejsca, w którym każdy uczeń może anonimowo wyrazić swoje obawy, problemy, prosić o pomoc lub wskazać, że ktoś potrzebuje takiej pomocy.
Niebieskie Skrzyneczki będą zawieszane w szkołach, w bezpiecznym, w miarę możliwości odizolowanym miejscu, do których uczniowie będą mogli wrzucać anonimowe wiadomości z prośbą o wsparcie lub informacje o trudnych sytuacjach, z którymi zmagają się sami lub ich rówieśnicy.
„To bardzo cenna inicjatywa, gdyż od wielu lat notujemy alarmujące statystyki dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Tylko w 2023 roku odnotowano 2139 prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży, z których 146 zakończyło się tragicznie” – powiedziała wicemarszałek Wielichowska w środę na konferencji prasowej w Gorzowie Wlkp.
Dodała, że dostępność do specjalistów i porad z zakresu zdrowia psychicznego dla młodzieży wygląda źle. „238 dni – tyle wynosi średni czas oczekiwania na konsultację u psychiatry dziecięcego w ramach NFZ, a jeden psychiatra dziecięcy przypada na przeszło 12 tys. dzieci” - powiedziała wicemarszałek.
Lubuski Kurator Oświaty Mariusz Biniewski zauważył, że Niebieskie Skrzyneczki mają też pomóc szkolnym pedagogom, którzy po przeanalizowaniu wrzucanych do nich karteczek będą wiedzieli, z jakimi problemami boryka się młodzież z ich szkół.
Na konferencji poinformowano, że projekt Niebieskich Skrzyneczek w założeniach ma objąć cały kraj.
Osoby w kryzysie emocjonalnym potrzebujące pomocy mogą ją uzyskać pod całodobowym numerem telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111 lub w całodobowym Centrum Wsparcia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym: 800 702 222.
Osoby dorosłe potrzebujące pomocy po stracie bliskich mogą uzyskać wsparcie pod numerem telefonu: 800 108 108, czynnym od poniedziałku do piątku od godz. 14 do 20.
Dzieci i młodzież w żałobie mogą uzyskać wsparcie pod numerem telefonu: 800 111 123, czynnym od poniedziałku do piątku od godz. 12 do 18.
W razie zagrożenia życia należy dzwonić pod numer 112. (PAP)(PAP)
Autor: Marcin Rynkiewicz
mmd/ agz/