Aromaty z e-papierosów mogą szkodzić sercu

Aromaty stosowane w e-papierosach nasilają toksyczne działanie nikotyny na komórki serca – wynika z badań opublikowanych przez „American Journal of Physiology”.

Naukowcy z University of South Florida testowali toksyczność aerozolu zawierającego popularne aromaty – owocowy, cynamonowy lub waniliowy na wyhodowane w laboratorium komórki serca myszy. Wszystkie aerozole wykazały działanie toksyczne, przy czym najsilniej działał aromat waniliowy.

Następnie komórki serca wychodowane z ludzkich pluripotencjalnych komórek macierzystych poddano działaniu aerozolu bez aromatu i nikotyny, aerozolu z nikotyną oraz aerozolu zawierającego nikotynę i aromat waniliowy. Pierwszy aerozol zaburzał aktywność elektryczną komórek, drugi dodatkowo powodował działanie toksyczne, a trzeci (z aromatem waniliowym) jeszcze bardziej nasilał to szkodliwe działanie.

Naukowcy kontynuowali badania na myszach, które przez 10 tygodni poddawano regularnej ekspozycji na aerozol o aromacie waniliowym. Okazało się, że aerozol negatywnie wpłynął na zmienność rytmu zatokowego serca i zwiększył podatność na częstoskurcz komorowy (zaburzenie rytmu serca).

„Elektroniczne inhalatory nikotyny, kuszące różnymi aromatami i popularne zwłaszcza wśród młodych osób, nie są bezpieczne dla zdrowia. Te badania wskazują, że wdychany aerozol wpływa na pracę serca i może prowadzić do zaburzeń jego rytmu” – komentuje autor analizy dr Sami Noujaim.

Więcej - na stronie publikacji (DOI: 10.1152/ajpheart.00283.2020) (PAP)