W Sofii odkryto grób kobiety z wczesnego neolitu

Bułgarscy archeolodzy odkryli w Sofii neolityczny grób sprzed 7600 lat, zawierający szkielet kobiety i jej dziecka – informuje serwis internetowy Archaeology in Bulgaria.

Odkrycia dokonano na stanowisku archeologicznym Slatina położonym w Sofii, podczas badań pozostałości osady z epoki neolitu.

Neolityczną osadę istniejącą ok. 500 lat w okresie 6000-5500 r. p.n.e. odkrył kilka lat temu zespół archeologów pod kierunkiem prof. Wasyla Nikołowa, wiceprezesa Bułgarskiej Akademii Nauk.

Podczas najnowszych wykopalisk prowadzonych koło ruin domostwa położonego na obrzeżach osady archeolodzy odkryli grób zawierający szkielet kobiety, która zmarła ok. 7600 lat temu.

Wcześniej obok tego domostwa odkryto fragmenty szkieletu z tego samego okresu należące do dziecka i naukowcy przypuszczają, że kobieta mogła być jego matką.

Według naukowców z Bułgarskiej Akademii Nauk szczegółowe zbadanie odkrytych szczątków kobiety umożliwi ustalenie cech fizycznych ludzi zamieszkujących osadę w okresie wczesnego neolitu.

Osada Slatina była jedną z największych osad w okresie neolitu, jakie istniały wówczas w Europie i posiadała ogromne - jak na prehistoryczne czasy - wieloosobowe domostwa.

Największa budowla mieszkalna w Slatinie miała powierzchnię 300 metrów kwadratowych, a dwie kolejne pod względem wielkości - odpowiednio 147 i 117 metrów kwadratowych. (PAP)