Przeciętność wzbudza zaufanie

Przeciętna twarz może nie jest uważana za najbardziej atrakcyjną, ale na pewno wzbudza największe zaufanie – wynika z badań naukowców opublikowanych na łamach czasopisma „Psychological Science”.

Badacze z Uniwersytetu Princeton (USA) oraz Uniwersytetu im. Radbouda w Nijmegen (Holandia) wykazali, że osoby posiadające twarze o przeciętnych rysach są postrzegane jako bardziej godne zaufania niż pozostałe.

Naukowcy stworzyli typową twarz poprzez komputerowe uśrednienie cech 92 kobiecych wizerunków. Następnie w podobny sposób wykreowali twarz atrakcyjną, korzystając tym razem z 12 innych zdjęć uznanych za najbardziej pociągające. Obie twarze połączyli w jedną i na jej podstawie opracowali 9 wersji, które różniły się między sobą stopniem atrakcyjności i przeciętności. Ostatecznie uzyskali 11 wizerunków (łącznie z dwoma pierwotnymi) i uszeregowali je od najmniej atrakcyjnego do najbardziej atrakcyjnego. Twarz typowa znajdowała się po środku.

Każda twarz była trzykrotnie oceniana przez osoby badane (również kobiety) pod względem atrakcyjności i poziomu wzbudzanego zaufania na 9-stopniowej skali.

Zdaniem uczestników badania najbardziej przeciętna twarz była też najbardziej godna zaufania. Rozkład wyników przypominał literę U – im bliżej środka skali znajdował się dany wizerunek, tym większe wzbudzał zaufanie.

Jeśli chodzi o atrakcyjność, przeciętność nie odgrywała tu dużej roli. Zgodnie z przewidywaniami twarze umiejscowione „powyżej” typowego oblicza były oceniane jako coraz bardziej atrakcyjne.

„Chociaż przeciętność twarzy nie miała znaczenia w przypadku oceny atrakcyjności, miała ogromne znaczenie w przypadku oceny wiarygodności. Ten efekt jest łatwy do przeoczenia, bo oceny atrakcyjności i wiarygodności są zwykle wysoko skorelowane ze sobą w badaniach” – komentuje Carmel Sofer, współautor przedsięwzięcia.

Teraz badacze chcą sprawdzić, jak ocenianie są twarze w środowiskach międzykulturowych oraz po zmianie ekspresji emocjonalnej.

„Interesuje nas, jak ludzie oceniają wiarygodność twarzy podczas wizyt w innych krajach i jak lokalni mieszkańcy postrzegają swoich gości. Planujemy też badanie sprawdzające, jak przeciętność twarzy wpływa na jej wiarygodność po uwzględnieniu obecności różnych ekspresji emocjonalnych” – zdradza Sofer. (PAP)

ooo/ agt/



Opublikowano: 2014-12-17 14:38

Uwaga! Artykuł pochodzi z portalu internetowego Serwis Naukowy PAP.